Som ofta har sagts och konstaterats:
Liten båt små bekymmer och med en mindre dagseglare/ utfärdsbåt blir sommaren längre och skärgården större! Här nedan publiceras en text skriven av Träbåtsmästaren Lage Sundfors i vilken framkommer hur han planerat och tänker sig användningen av en liten båt, i detta fall Trullöjullen av vilken han byggde 2 exemplar 2014-2015.
Mindre och även riktigt stora träbåtar konstruerade och byggda av Lage Sundfors kan ni bekanta er med på Sundfors båtvarvs webbsida:
https://sites.google.com/site/sundforstraebaatsvarv/home/blogi-blogg-blog
Vi har ett gott sammarbete med Lage och möjlighet finns även att bygga av hans konstruktioner, dagseglaren Nordwind 20 som håller på att slutföras här på varvet är ju också en av Sundfors planerade båtmodeller. Till skillnad från Skärijullen har den centerbord och högre rigg, vilket gör den lite ”sportigare” men som så många andra små båtar passar den också utsökt in i Lage’s beskrivning av hur njutbart livet med en liten segel båt kan vara.
Vi hörs, Fredrik.
EN LITEN SEGELBÅT - SKÄRI JULLEN En liten segelbåt av Lage Sundfors.
Jag kommer ihåg en fråga: ”Hur kan ni sitta i en liten segelbåt och se på varann så länge? Har ni inte långtråkigt?”
Varför skulle vi ha långtråkigt, när vi sitter på första parkett och följer med naturens skådespel? Oftast bjuder naturen på en ny föreställning varje dag, ibland flera gånger om dagen. Stämningen är så total, att man pratar i viskande ton, utan att veta av det.
Det är inte båtens storlek som är avgörande.
Det är klart, att en större båt är bekvämare, om man skall vara en längre tid i den, men en liten båt har en stämning som man sällan får uppleva i en större båt. Det beror bara på dig själv och din inställning om du kan slå dig ro.
Tänk att vakna under kapellet eller i kajutan en solig morgon och ta ett morgondopp i havet. Koka sitt kaffe, äta morgonmålet på stranden, i sittbrunnen eller akterdäcket och speja ut över havet. Se en havsörn som sveper över skären, känna doften av holmen och havet. Kanske vakna av regnet som smattrar mot kajutans tak eller kapellet. Ha en mysig sovmorgon i en varm sovsäck, läsa en bra bok och njuta av regnskuren och brasan i kaminen. Allt som upplevs på kusten i skärgården och på havet eller sjön är intensivt och nära.
Jag tänker berätta, hur det kan gå till för mig, när jag får en idé att konstruera en båt, varifrån idén kan komma och vad som kan ligga bakom den. Jag och min fru beslöt oss att tillbringa några veckor på sommarstugan, på grund av att vår nya båt ANAHEIM inte var färdig ännu. Då rymde tankarna igen. Jag började fundera på hurudan båt man borde ha, om man skulle vara flera somrar vid stugan. Tankarna gick tillbaka till min första dröm båt som 15-åring, men den blev aldrig ritad eller byggd då. Konstigt nog har jag samma grundtanke om båten ännu, men av andra orsaker fast det hade gått över 50 år.
Jag skall berätta lite närmare om utfärdsbåtarna, hur de kom till.
Första tanken var, att utveckla den åländska och åboländska allmogebåten som jag alltid beundrat. En allmogebåt är mycket praktisk för sitt ändamål. Den ner byggda kölen gjorde, att båtarna kunde ta last som fungerade samtidigt som barlastköl när man seglade. Utfallande fribord gjorde, att båtarna gick att kränga ner när man vittjade nät och ryssjor. På så sätt blev båten lägre. När båten stod upprätt, blev vattenlinjen smalare som gjorde, att båtarna seglade snabbare och var lättare att ro. Det fanns inga motorer på den tiden. När man seglade utan last, hade man ofta stenar som barlast i båten. Jag gav upp tanken. Allmogebåten, den är bra som den är. Jag vill inte förstöra den.
Skäri jullen
I stället för, att börja utveckla den åländska och åboländska allmogebåten, började jag planera en lätt dagseglare, en utfärdsbåt eller en liten långfärdsbåt utan kölvikt. Den skulle gå att användas för olika ändamål, som öppen eller halvdäckad med sprayhood eller som en liten långfärdsbåt med kajuta. Konstruktionens sidoprofil är besläktad med allmogebåtarna.
Skäri jullen, som den kom att heta, är byggd på planka. Den är ganska flatbottnad med lyftande akter och lite utfallande fribord. Ganska stor bredd vid däcket ger mera rum inne i båten och möjligheter till en bottenform med stor bärighet, som inte störs av lyftkraften från ett kölsvin. Båten får inte vara för stor, men den måste vara sjövärdig, gå att övernatta bekvämt i, att ro, men också möjligheter för en liten aktersnurra. Om man skall kunna flyta in i alla fina och grunda vikar och ankringsplatser, skall båten ha en lång fast köl, för att vara grundgående och vara tålig för strandstenarna. Men en riktig båt som man inte drar upp var som helst utan använder akterankaret vid strandförtöjning. Den skall vara kursstabil och segla som en riktig kölbåt.
Centerbord är det mest naturliga på en liten båt i dag, men den tar för mycket plats inne i båten. Stämningen blir inte den som jag vill uppnå och båten blir mera teknisk än nödvändigt.
Om båten är lite snabbare eller långsammare bryr jag mig inte om, bara den seglar bra. ”Min version av Skäri jullen” skall vara en kölbåt med en liten trivsam kajuta som har två bekväma kojer. Kojerna skall alltid vara färdiga att krypa till kojs i, utan bäddnings procedurer och bordläggningen skall vara garnerad vid kojerna. Det är viktigt med en bokhylla för skeppsbiblioteket och plats för en oljelampa. Andra små detaljer, som en liten vedkamin, skapar en fin stämning och värme i min lilla kajuta. Annars skall inredningen vara enkel.
Jag har gjort en tämligen noggrann beskrivning var saker och utrustning placeras i min Skäri julle. När man planerar en längre segling med en sådan långfärdsbåt, är det första rådet, att gör en lista vad du måste ha med. Det är mycket viktigt i en liten båt, att allting har en egen plats. Alla båtar blir trånga, oberoende av storleken, om man slarvar med detta.
Garderoberna i min båt skall vara i fören och bestå av varsin större väska med plats för kläder, olika fack för toalettsaker och annat. Väskorna kan man packa hemma och ta dem tillbaka hem, när de inte behövs i båten.
Köket består av en pentrylåda, som kan lyftas iland om det behövs. Den skall innehålla torrskaffning, matlagningsutrustning, spritkök, kaffepanna, stekpanna, vattenpanna och
kastrull, tallrikar och kaffemuggar med tillbehör. I lådan kan förvaras kaffe, tepåsar, salt och annat som används dagligen. En kylväska skall också finnas ombord.
Sittbrunnen skall vara stor och rymlig med längsgående bänkar. Man skall kunna ha det bekvämt när man seglar. Den skall ha ett sittbrunnskapell. Regnet skall inte kunna hindra att äta en riktig festmiddag bekvämt under kapellet vid ett bord, som kan stuvas under sittbänkarna.
I aktern under sittbänken skall draggen med tross och verktygsväskan förvaras. På fördäck vid masten skall huvudankaret surras fast i en ställning med sin tross. Båten är planerad att kunna ros, men om man måste ha en aktersnurra, kan bensindunkarna förvaras på fördäck på båda sidorna om masten.
Under akterdäcket finns plats för regnkläder och flytvästar. Årorna surras under skarndäcket. Sittbrunnen skall ha ett rymligt kapell, som går att öppna fram och bak, så att man kommer lätt in och ut.
Jag har byggt två båtar av den typen. En öppen version med skarndäck som finns vid GSF brygga på Mustakari samt en halvdäckad version, som har sprayhood.
SKÄRI JULLEN har ett skrov som uppfyller mina tankar om utfärdsbåten med en liten kajuta som jag har beskrivit. Båten skall helst vara byggd på kravell eller limmat klink. Skrov och köl av furu. Akterspegel, förstäv, skarndäck och sargar av ek. Däck i ribbor av Oregon Pine. Hela båten kan också byggas i furu.
För att allt detta skall rymmas som jag beskrivit, har SKÄRI JULLEN fått dimensionerna:
• Längd över allt: 5,95 m
• Bredd 2,05 m
• Djupgång 0,45 m
• Deplacement 300 - 400 kg
• Segel 12,6 m2, stor 8,8 m2
och fock 3,8 m2.
Båtarna har utrustats med
gaffelrigg. Gaffel och spririggen
har en kortare mast som är lättare
att ta ner och rigga upp. Man får en
lägre tyngdpunkt och därmed blir
båten tillräckligt styv, fast den har 12,6 m2 segelyta och är utan köl vikt. Med bermudarigg blir masten betydligt högre och båten blir något snabbare, tar mera höjd på kryssen, men blir vekare. Om man minskar bermudariggens segelyta till 10 m2, klarar den sig också utan köl vikt.
Med en sådan båt har man stora möjligheter till många fina naturhamnar och kan uppleva seglingen och naturen på ett mera intimare sätt. Man kan också ha den som utfärdsbåt vid sommarstugan. Båtarna skall kunna dras på trailer av en normalstor bil. Då kan man uppleva främmande skärgårdar och undvika långa transportseglingar, som kan vara tidskrävande med en liten båt som tar hela semestern.
Man kan uppleva olika skärgårdar både på insjöarna och kusten. Med båten kan två personer långsegla längs kusten också längre sträckor. Det går att undvika dåligt väder med att man kan ta sig in i trånga vikar och hamnar med en lätt och grundgående båt. Möjligheterna är många med en sådan båt.
Båten ger stora möjligheter om man bara kan ta vara på dem. Båten är vacker att se på, estetiken är viktig. En vacker båt är trivsammare.
Underhållet torde inte vara betungande för någon, på den storlekens båt. Den borde rymmas i ett normalt garage. Man kan göra det årliga underhållsarbetet fast mitt i vintern.
Det är möjligt, att någon annan också fattar tycke för min segelbåt och förstår mina tankar runt båten. Gör slag i saken. Jag tror inte, att ni behöver ångra er. Fast båten inte är stor, är den ingen andrahandsbåt, utan en dröm båt. Oftast för över 45-åringar eller dom som har kommit så långt i livet, att man vågar satsa på det man vill ha, som passar in i det liv man lever.
SKÄRI JULLEN blir dyrare än andra båtar av motsvarande storlek, men den är mera användbar. Eftersom den är bättre planerad, ger den många gånger mera trivsel och njutning och vi seglar väl för nöjet. Priset torde vara överkomligt för dom flesta om viljan finns.
Mvh. Lage Sundfors
Comments