top of page
Jakobstads Båtvarv

Ett enklare båtliv med vår dagseglare / Helpompaa veneilyä päiväpurrella.

Uppdaterat: 8 nov. 2019

Dagseglaren Nordwind 20 är planerad så att den skall vara lätt att sjösätta och

ta upp, centerbordet och den fällbara masten gör att den går bra att transportera på en vanlig båt trailer och hantering och riggning sköts lätt av två personer.

Med en egen trailer är ni därmed oberoende av utomstående lyfttjänster och båten kan dessutom förvaras på trailern.


Vår erfarenhet från transport av båten är att då mastens längd ändå är 8,1m så är en lite längre model av trailer att föredra, (obromsad trailer räcker för vikten men bromsade trailers är ofta lite längre) om masten lastas maximalt framåt blir det minimalt överhäng bak, och dessutom gör en längre trailer det lättare också vid sjösättningsramppen.


Kannelta kaadettavan maston ja nostokölinsä ansiosta Nordwind20 päiväpurren vesillelasku, nosto ja  kuljetus käy sujuvasti venetrailerilla. Periaatteessa voit olla riippumaton nostopalveluista ja veneen voi myös säilyttää trailerilla. Jarruttoman trailerin käyttö ei pitäisi veneen painon suhteen olla mikään ongelma, mutta voi olla vähän alarajalla pituuden vuoksi. Yleensä jarruilla varustetut trailerit ovat vähän pidempiä.


Båten här på en bromsad trailer/ Tässä vene on lastattu jarruilla varustetun trailerin.


Masten riggas lätt av 2 personer. (Video) Den ena sköter gennaker fallet, vilket dras via ett spärrblock längst ut på fören och låses i fockens skotlås. Den andra personen lyfter eller tar emot masten vid riggning/nedriggning.


Maston rigaus sujuu helposti 2 henkilön voimin. (Video)

Masten står på däck och är lätt vikbar vid mastfoten / Masto on helposti kaadettaviossa kannelta oivallisen mastojalan ansiosta.


Mastbeslag/ Maston heloitus.


En "modern" lösning på fockskotpunkt/ Fokan skuuttipisteen säätö.




/ Fredrik


0 kommentarer

Senaste inlägg

Visa alla

Comments


bottom of page